mittelstand

Mittelstand to pojęcie pochodzące z języka niemieckiego. Jest to przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w bardzo określonej niszy – małym fragmencie rynku, którego potrzeby nie są zaspokojone. Mittelstandy starają się ją zdominować, nie tylko lokalnie, ale też globalnie. Takie firmy są zazwyczaj małej lub średniej wielkości (ale nie muszą być, bo to pojęcie często odnosi się też do specyficznych cech takiej firmy) i pochodzą z państw niemieckojęzycznych.  

Mittelstand najłatwiej spotkać w takich sektorach jak maszyneria, części samochodowe lub elektryczne czy też chemikalia. Ważnym jego elementem są cechy charakterystyczne, ponieważ pojęcie to odnosi się do czegoś więcej niż tylko działania w niszy rynkowej. Cechami, które wyróżniają przedsiębiorstwa Mittelstand, są: 

  • Skupienie się w działalności na wynikach długoterminowych 
  • Rodzinna własność, często też i zarządzanie 
  • Inwestycje w pracowników i zatrzymywanie ich na wiele lat 
  • Elastyczność i innowacyjność 
  • Wysoka jakość produktów 
  • Orientacja na klienta, tworzenie produktów dopasowanych do ich potrzeb 
  • Silne więzi regionalne, objawiające się na przykład w przyjmowaniu pracowników z lokalnych techników na staże 
  • Społeczna Odpowiedzialność Biznesu 

Przykładami firm Mittelstand mogą być: PWM (producent tablic na stacje paliw) albo Koenig & Meyer (producent podstawek do instrumentów muzycznych czy mikrofonów). Możnaby powiedzieć, że są to przedsiębiorstwa z zakorzenioną tradycją, ale zarazem nowoczesnymi zasadami. A może kojarzycie jakiś Mittelstand z Polski?

Maciej Saja, 2 kwietnia 2021