leasing

Emocje wokół Polskiego Ładu nie opadają, a obawa przed wprowadzeniem zmian narasta. Coraz to nowsze zapisy projektu uderzają w kolejne sektory gospodarcze. Kolejną ofiarą zmian stała się sprzedaż samochodów, a dokładniej forma 'najmu’ samochodowego, jaką jest leasing.

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie protestuje przeciw zmianom w leasingu, które mają zostać wprowadzone w ramach 'Polskiego Ładu’. Przedsiębiorcy ostrzegają, że jeśli zapisy projektu wejdą w życie, to od 1 stycznia 2022 r. chcąc wykupić auto i przenieść je do majątku prywatnego, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i VAT.

„Polski Ład najpierw wydawał się pomysłem niepozbawionym mankamentów, ale z zaletami natury społecznej. Każde kolejne informacje zdobywane przez przedsiębiorców pokazują jednak, że celem nowego systemu opracowanego przez rząd jest pozyskanie jak największej ilości środków na realizacje programów społecznych i socjalnych. Przedsiębiorców oburzyły plany dotyczące zmian w leasingach i w świetle czystych rozważań ekonomicznych są one jednym wielkim działaniem antygospodarczym … ” – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Izba zwraca uwagę, że jeżeli zapisy projektu wejdą w życie, to chcąc wykupić auto do celów prywatnych, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i VAT. Wydłużony zostanie też okres, w którym sprzedaż pojazdu zostanie obciążona podatkami: z 6 miesięcy do 5 lat (!!). Przedsiębiorcy zapłacą więc nawet kilka tysięcy złotych podatku w momencie wykupu samochodu.

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie od kilku tygodni wspólnie z ekspertami izbowymi analizuje poszczególne zapisy Polskiego Ładu. Ogólna ocena dokumentu jest negatywna. Jak mówi Prezes Hanna Mojsiuk, nie można oceniać pozytywnie projektu, który uderza najmocniej w sektor MŚP (sektor małych i średnich przedsiębiorstw).

„Skala zmian podatkowych w Polskim Ładzie i ilość obciążeń dla sektora MŚP jest druzgocąca. Rozmawialiśmy o tym aktywnie z Rzecznikiem MŚP Adamem Abramowiczem i podzielamy jego zdanie, że w tym kształcie Polski Ład nie jest programem wspierającym przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie… – mówi Hanna Mojsiuk.

W świetle wspomnianych zagrożeń, jakie mogą przynieść zmiany spowodowane przez Nowy Polski Ład, coraz mniej korzystny stanie się zakup samochodu w formie leasingowej. Należy tutaj zwrócić uwagę, że w Polsce forma leasingu samochodowego jest preferowana i bardziej przystępna. W 2020 roku łączne finansowanie udzielone przez polską branżę leasingową wyniosło przeszło 80 mld zł. Teraz zostaje tylko obserwować sytuację, lecz wszystko wskazuje na to, że Nowy Ład przyczyni się do zdecydowanego spadku dynamiki sektora leasingowego oraz wpłynie negatywnie na morale społeczne, powodując zmniejszenie liczby sprzedawanych samochodów w takiej formie finansowania. A to tylko jedna z proponowanych zmian!

Filip Lewandowski, 07.08.2021