kuaishou

TikTok to aplikacja, która podbiła media społecznościowe na całym świecie. Została utworzona we wrześniu 2016 roku przez chińską firmę ByteDance. W pierwszej połowie zeszłego roku z TikToka korzystało aż dwa miliardy użytkowników. Jest to najczęściej pobierana aplikacja na świecie. Jednak 5 lutego na giełdę wejdzie groźny rywal TikToka – Kuaishou.

Kuaishou Technology jest największym konkurentem TikToka w Chinach. Aplikacja jest także popularna w Brazylii, Indiach, Wietnamie i Rosji. Kuaishou założył Su Hua, były inżynier Google’a, ekspert od AI i uczenia maszynowego. Firma ma potężnych akcjonariuszy, między innymi w 2019 w Kuaishou zainwestował gigant z branży gier – Tencent, który jest już właścicielem ponad 20% udziałów. Do niedawna firma była określana jako „TikTok dla ubogich.” Streamerami były głównie gorzej wykształcone, biedne osoby z chińskich wsi i małych miast, np. kierowcy ciężarówek i rolnicy. Teraz jednak firma chce poszerzyć klientelę.

Kuaishou przygotowuje wartą 5 mld dolarów ofertę publiczną na giełdzie w Hongkongu. Debiut Kuaishou Technology na giełdzie w Hongkongu może być największą ofertą IPO (Initial Public Offering – Pierwsza Oferta Publiczna) od początku pandemii. Ta pekińska firma planuje sprzedać 365 mln akcji w przedziale 105–115 dolarów hongkońskich, czyli 13,55–14,84 dolarów amerykańskich. Jeśli opcja dodatkowego przydziału akcji zostanie wykorzystana, kapitalizacja Kuaishou sięgnie 56,3–61,7 mld dolarów. Dla porównania, podczas rundy prywatnego finansowania w 2020 r. spółka została wyceniona na 28,6 mld dolarów. Już teraz wielu dużych inwestorów zobowiązało się zainwestować w Kuaishou Technology.

Poza Kuaishou, TikTok ma wielu innych rywali, takich jak amerykańska aplikacja Triller, pochodzący z Singapuru Linkee czy Reels zaprezentowany przez Instagram. Także raper Kanye West planuje stworzenie „chrześcijańskiej” aplikacji tego typu. Czy myślicie, że TikTok utrzyma się u szczytu aplikacji do wysyłania krótkich wideo?

Emilia Monkiewicz, 28 stycznia 2021