kfc

McDonald’s i KFC – to jedne z największych i najbardziej rozpoznawalnych sieci fast foodów. Składniki sprzedawanego tam jedzenia są bardzo podobne, jeśli nie identyczne na całym świecie. Dzięki temu ceny ich produktów można używać także do porównania siły nabywczej pieniądza, czyli sprawdzenia które waluty wycenia się wysoko, a które nisko.

Wskaźnik Big Maca (ang. Big Mac Index) został wymyślony przez Pama Woodalla, redaktora brytyjskiego magazynu „The Economist”, w 1986 roku. Od tamtej pory jest on publikowany co roku. Big Mac jest dobrym punktem odniesienia, bo jest on stosunkowo popularny, produkowany na miejscu (żadna restauracja nie eksportuje burgerów za granicę) oraz robiony jest w każdym kraju z tych samych składników.

Jak on działa? Najpierw musimy znać cenę kanapki w obu krajach, które chcemy porównać. W Polsce Big Mac kosztuje około 12.2 zł, w USA 5.67 dolara. Następnie dzielimy lokalną cenę, przez cenę z drugiego kraju – tutaj 12.2/5.67, co daje 2.15 PLN/1 USD. Potrzebujemy też wiedzieć, jaki jest oficjalny kurs wymiany walut – w chwili pisania wynosi on: 3.92 PLN/1 USD. Następnie dzielimy kurs „Big Macowy” przez normalny kurse – 2.15/3.92=0.548. Jeśli kurs jest większy niż 1, oznacza to, że kurs jest zawyżony, jeśli niższy niż 1 – zaniżony. W naszym wypadku złotówka jest zaniżona w stosunku do dolara o około 45%.

Wskaźnik Big Maca można również używać w odniesieniu do zarobków w danym kraju. Na Big Maca najszybciej zapracuje mieszkaniec Hong Kongu – zajmie mu to niecałe 9 minut. Na drugim końcu skali znajduje się mieszkaniec Nairobi w Kenii – będzie on musiał pracować prawie trzy godziny. W 2020 roku najdroższego Big Maca można kupić w Szwajcarii ($6.71), a najtańszego w RPA ($2.15).

Wskaźnik ten naturalnie nie jest perfekcyjny – wysokość podatków od sprzedaży jest różna w poszczególnych państwach, tak samo, jak koszty zatrudnienia. Również koszty żywności różnią się. McDonald’s może przyjmować też różne strategie na rynkach, na których funkcjonuje. W lepszych lokalizacjach Big Mac będzie kosztował więcej, ze względu na wyższy koszt wynajmu/zakupu lokalu. Sam Big Mac nie jest też identyczny – w niektórych krajach jest nieco mniejszy lub mniej kaloryczny.

KFC Index działa na takiej samej zasadzie jak wskaźnik Big Maca. Powstał on, żeby umożliwić podobne porównanie w krajach afrykańskich, ponieważ McDonald jest obecny w mniejszej ilości krajów na tym kontynencie niż KFC. Zamiast burgerów porównuje się tam kubełki z kurczakiem.

Maciej Saja, 2 czerwca 2020