kanał sueski blokada

A co gdyby tak zablokować jedną z najważniejszych handlowych dróg morskich?

Taka sytuacja przydarzyła się ogromnemu kontenerowcowi MV Ever Given. Liczący 400 metrów gigant utknął we wtorek w Kanale Sueskim, blokując tym samym najkrótszą drogę morską między Azją a Europą (Morze Czerwone↔️Morze Śródziemne). Jak to w ogóle możliwe i z czym to się wiąże?

Wszystko przez ogromne gabaryty i silny wiatr, który uniemożliwiał zapanowanie nad statkiem. Aby niwelować podmuchy wiatru kapitan korygował kurs lekko w lewo, a w momencie chwilowej zmiany kierunku podmuchów było już za późno na dodatkowe korekty. Statek zaczął się obracać, dziób przebił się przez skarpę i kanał został zablokowany…

Trwające od wtorku prace skupiają się głównie na usunięciu takiej ilości piasku, aby obrócenie kontenerowca było możliwe. Całość z pewnością utrudnia waga statku – 200 tys. ton. Z tego powodu, obracaniem go zajmuje się aż osiem holowników! A Dlaczego Kanał Sueski jest aż taki ważny?

Kanałem Sueski transportowane jest 10-12% towarów będących przedmiotem handlu międzynarodowego. Problemem mogą być nie tylko duże opóźnienia, ale także brak dostępności kontenerów w azjatyckich portach. Nie zdziwcie się więc, jeżeli Wasza przesyłka z AliExpress przyjdzie z opóźnieniem. Światowy handel, po części, stanął.

Ważnym problemem są również zakłócenia w transporcie ropy, która jest jednym z kluczowych towarów transportowanych Kanałem Sueskim. Po wtorkowej wpadce cena baryłki ropy spadła o około 6%. Na szczęście w środę kurs się odbił wracając do ceny powyżej 63 dolarów za baryłkę.

Elementem humorystycznym całej sytuacji jest zarejestrowana trasa podróży kontenerowca. Statek przed utknięciem w Kanale Sueskim zarysował na morzu pewien niecenzuralny kształt. Podobno był to zwykły przypadek.

dick

Simon Fongang, 27 marca 2021