blekitny ocean

Błękitny ocean to strategia zarządzania, która polega na szukaniu rynku, na którym nie ma jeszcze konkurencji. Błękitnym oceanem określa niewykorzystaną przestrzeń rynkową, w której producent sam kreuje popyt, dzięki czemu ma szansę na bardzo zyskowny wzrost.

Tworzenie błękitnego oceanu może następować m.in. poprzez poszukiwanie alternatywnych branż w stosunku do już istniejących, dostarczanie komplementarnych produktów, poszukiwanie klientów wśród tych grup, które kupują dany produkt bardzo rzadko lub tych, którzy dotychczas w ogóle nie kupowali.

Najważniejszą kwestią w strategii błękitnego oceanu jest znalezienie wolnej przestrzeni rynkowej i zagospodarowanie jej. Sprawia to, że konkurencja staje się nieistotna, a przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać swoją innowacyjność i łatwo stać się liderem w danej dziedzinie.

W czerwonym oceanie, czyli przeciwieństwie błękitnego oceanu – rynku zagospodarowanym, aby zarobić dużo pieniędzy, trzeba być prawdziwie drapieżnym rekinem biznesu, który potrafi zjeść konkurencje. Natomiast w błękitnym oceanie wystarczy być małą sprytną rybką, która znalazla źrodło pokarmu tylko dla siebie.

Nell Ryan, 13 czerwca 2020