amazon pl

Firma Amazon, amerykański gigant rynku e-commerce, zapowiedziała, że w najbliższym czasie uruchomi polski serwis – Amazon.pl. Już dzisiaj polscy sprzedawcy mogą się w nim zarejestrować, żeby uruchomić sprzedaż przedmiotów, a klienci będą mogli składać zamówienia w najbliższym czasie. Kurs firmy Allegro w reakcji na informację o wejściu giganta zauważalnie spadł.

Amazon nie będzie jednak żółtodziobem na polskim rynku. Paczki do Polski można zamawiać już od kilku lat, korzystając z niemieckiej wersji serwisu. Firma ta posiada obecnie 9 centrów logistycznych w kraju, a kolejne centrum jest w budowie. Ponadto, od jakiegoś czasu Amazon, dzięki umowie z InPostem, dostarcza też produkty do paczkomatów.

Usługi, które zacznie świadczyć Amazon w Polsce, nie będą dla konsumentów niczym nowym. Do Amazon Prime bardzo podobne jest Allegro Smart, czyli jedna opłata za dostawy za pewien okres, na przykład rok. Wiele sklepów (przede wszystkim w dużych miastach) oferuje już dostawy w jeden dzień. Szeroką ofertę produktów, porównywalną do tej Amazona ma też wspomniane Allegro.

Mimo tego trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż Amazon to gigantyczna firma, której debiut z pewnością zatrzęsie polskim rynkiem e-commerce. Dlaczego?

Sprzedaje ona wiele produktów stosukowo dobrej jakości pod własną marką Amazon Basics. Konsumenci mogą preferować zakup prostego przedmiotu (np. ładowarki) z Amazona, ze znanej im marki, aniżeli z innego miejsca.

Amazon, korzystając z ekonomii skali, może kupować wielkie ilości przedmiotów po bardzo niskich cenach (bo działa w wielu krajach) i oferować je klientom najtaniej ze wszystkich sprzedawców.

Może on też bardzo łatwo importować przedmioty, które są popularne w innych rejonach, do krajów, w których dane przedmioty są mało popularne – na przykład książki w językach obcych do Polski i vice versa. W połączeniu z ekonomią skali może to oznaczać wyeliminowanie z rynku sklepów, które do tej pory importowały do Polski takie przedmioty, bo na Amazonie będą one dostępne w dużo niższej cenie.

Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie konkurencja na rynku e-commerce będzie intensywna. Amazon będzie chciał zdobyć nowych klientów, a dotychczas istniejące sklepy będą chciały za wszelką cenę ich utrzymać. Jakie będą tego skutki? Jedno jest pewne – w najbliższym czasie zyska klient.

Maciej Saja, 5 lutego 2021